Wat is vitamine E?

Fav icon vitamine 01

Vitamine E: wat is het en waar zit deze vitamine in?

Vitamine E, ook wel tocoferol genoemd, is een vetoplosbare vitamine. Deze vitamine staat ook wel bekend om haar antioxiderende werking. Vitamine E beschermt namelijk je organen, cellen, weefsels, bloedvaten en ogen. Ook wordt de stofwisseling in de cellen perfect door deze vitamine geregeld. Vitamine E is ook wel een naam die gebruikt wordt voor stoffen die zich al in voeding bevinden. Denk aan alfa-tocoferol, gamma-tocoferol, beta-tocoferol en gamma-tocoferol. Hierbij wordt Alfa-tocoferol het beste opgenomen door de cellen, waardoor het de belangrijkste E vitamine is. Wij vertellen je waarom ons lichaam vitamine E nodig heeft, in welke voeding je het zoal kunt vinden en wat er gebeurt bij een overschot of tekort. Lees snel verder voor meer informatie over vitamine E. 

Waarom heeft je lichaam vitamine E nodig?

Vitamine E heeft een antioxiderende werking en beschermt jouw lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn ook wel schadelijke stoffen. Deze hebben een negatief effect op cellen en weefsels. Vrije radicalen zijn vaak invloeden van buitenaf. Denk aan het dragen van make-up, roken, alcohol, stress, uv-straling, medicijnen en luchtvervuiling. Als je lichaam een te hoog aantal vrije radicalen bevat, kunnen verschillende lichaamsprocessen verstoord raken. Zo kunnen ze onder andere zorgen voor vroegtijdige huidveroudering. Vitamine E biedt hier bescherming tegen en versterkt de natuurlijke barrière van je huid. Ook zal je hierdoor minder snel in de zon verbranden en wordt de uv-schade aan je huid beperkt. Vitamine E zit tevens in veel huidverzorgingsproducten en zonnebrand. Deze vitamine zorgt ervoor dat de producten nog dieper in de huid trekken, waardoor deze geheel verzorgd wordt en de producten effectiever werken.

Vitamine E in voeding

Vitamine E vind je in verschillende soorten voeding. Vooral groenten, fruit, zonnebloemolie, noten en zaden bevatten deze vitamine. Ook vind je tocoferol in brood, graanproducten, margarine en halvarine. Wanneer je vitamine E verhit, zal deze afbreken. Toch blijft er genoeg van deze vitamine over in je voeding. Vooral plantaardige producten zitten vol met vitamine E. Dierlijke producten bevatten minder van deze vitamine.

Vitamine E tekort of overschot

Wat gebeurt er bij een vitamine E tekort of overschot? Er is niet snel sprake van een tekort aan vitamine E. Dit gebeurt enkel wanneer er een ernstige stoornis in het opnemen van voedingsstoffen is. Is er sprake van een ernstig vitamine E tekort, dan kan dit zorgen voor bloedarmoede, neurologische symptomen en spierzwakte. Een overschot aan vitamine E kan enkel ontstaan wanneer je langdurig vitamine E supplementen met een te hoge dosis slikt. Via je voeding zal je niet snel een overschot aan vitamine E binnen krijgen. Als je een te hoog vitamine E hebt, zal dit weinig bijverschijnselen hebben. Alleen bij mensen die weinig vitamine K hebben of bloedverdunners slikken, kan het voorkomen dat de bloedstolling geremd wordt. 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E

Een volwassen man behoeft dagelijks 13 milligram vitamine E. Bij vrouwen wordt 11 milligram vitamine E per dag aangeraden. Mocht je toch een tekort aan vitamine E hebben, dan is het slikken van vitamine E supplementen een goede manier om dit op peil te brengen. Vervang dit echter nooit voor gezonde en gevarieerde voeding.

Recente blog artikelen