Wat is vitamine B ?

Fav icon vitamine 01

Vitamine B: wat is het precies?

Vitamine B speelt een belangrijke rol bij diverse processen in je lichaam. Misschien ervaar je wel eens dat je ineens geen energie meer hebt. Vitamine B helpt om het motortje in je lichaam weer te laten draaien. Wij vertellen je wat vitamine B precies is en waar je deze vitamine zoal in kunt vinden. Lees snel verder voor meer informatie.

Vitamine B: de verschillende vitaminen

Vitamine B bestaat uit diverse soorten vitaminen. Deze vitaminen zijn: vitamine B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3, B5, B6 (pyridoxine), B8, B11 en B12. Ook zijn er meerdere vitamines die ook een andere naam hebben, waaronder foliumzuur (vitamine B11), biotine (vitamine B8) en niacinamide (vitamine B3). Elke vitamine doet weer iets voor jouw lichaam.

Wat doet vitamine B voor je lichaam?

Vitamine B zorgt ervoor dat de energie in je lichaam wordt geactiveerd. Vitamine B is namelijk erg belangrijk voor een goede stofwisseling. Deze vitaminen halen energie uit je voeding en spelen ook een rol in het verbranden van eiwitten, koolhydraten en vetten. Hierbij heeft iedere vitamine zijn eigen functie. 

In welke voeding vind je vitamine B?

Vitamine B, in welke voeding zit dat precies? Deze acht soorten vitaminen kun je vooral vinden in vlees, graan, noten en groenten. Vitamine B12 komt in voeding alleen in dierlijke producten voor. Wij hebben per vitamine uitgezocht in welke voeding je deze kunt vinden:
– Vitamine B1: vind je in noten, zaden, melk, vlees, brood, groenten en aardappelen.
– Vitamine B2: is te vinden in lever, lijnzaad, amandelen, kaas, soja, eieren, champignons en paling.
– Vitamine B3: vind je in vis, vlees, lever, pinda’s en chiazaad.
– Vitamine B5 zit in lever, paddestoelen, zonnebloempitten, linzen, boekweit, kaas, rundvlees, eieren en avocado.
– Vitamine B6: zit in pistachenoten, zonnebloempitten, lever, kalkoen, vis en zilvervliesrijst.
– Vitamine B8: kun je vinden in lever, noten, melkproducten, eieren en pinda’s
– Vitamine B11: krijg je binnen via groene bladgroenten, lever, soja, broccoli, quinoa en spruitjes.
– Vitamine B12: zit in mosselen, vis, zeewier, lever en melkproducten

Een tekort of overschot aan vitamine B: wat zijn de gevolgen?

Een tekort aan vitamine B is meestal een tekort aan vitamine B12. Deze vitamine is van groot belang bij het aanmaken van rode bloedcellen en zenuwcellen. Is er sprake van een tekort, dan kunnen er diverse lichamelijke klachten ontstaan. Zo komt bleekheid veel voor, maar ook vermoeidheid en een verminderde eetlust. Heb je een tekort aan vitamine B12 dan is het aan te raden een vitamine B12 supplement of voor langere tijd vitamine B12 tabletten te slikken. 

Een te hoge inname van vitamine B is voor zover bekend niet gevaarlijk. Echter is een teveel aan een specifieke vitamine nooit goed. Daarom is het belangrijk je aan de voorgeschreven dagelijkse hoeveelheid te houden. Volwassenen kunnen het beste dagelijks een hoeveelheid van 2,8 microgram aan vitamine B tot zich nemen. 


Wil je meer weten over vitamine B? Bekijk dan snel de andere blogs op Tijd voor Vitaminen. 

Recente blog artikelen