Waar zit vitamine B in?

Fav icon vitamine 01

Vitamine B: in welke voeding kun je het vinden?

Vitamine B, in welke voeding zit dat precies? Wat gebeurt er als er een tekort aan vitamine B ontstaat? En hoe kun je dit weer aanvullen? Wij beantwoorden al je vragen over vitamine B in deze blog. Lees snel verder voor meer informatie over vitamine B in voeding. 

Vitamine B in voeding

Vitamine B is in veel voeding te vinden. Deze acht verschillende soorten B-vitaminen vind je vooral in vlees, noten, groenten en graan. Vitamine B12 vind je echter alleen in dierlijke producten. Wij hebben per vitamine uitgezocht in welke voeding deze te vinden is.

– Vitamine B1: kun je vinden in noten en zaden, maar ook in melk vlees, groente, brood en aardappelen.
– Vitamine B2: zit in amandelen, lever, soja, lijnzaad, champignons, kaas, eieren en paling.
– Vitamine B3: kun je vinden in vis, vlees, lever, pinda’s en chiazaad.
– Vitamine B5: zit in zonnebloempitten, lever, linzen, paddestoelen, kaas, rundvlees, boekweit, avocado en eieren.
– Vitamine B6: zit in kalkoen, lever, pistachenoten, zonnebloempitten, vis en zilvervliesrijst.
– Vitamine B8: kun je vinden in pinda’s, noten, eieren, melkproducten en lever.
– Vitamine B11: zit in soja, groene bladgroenten, broccoli, lever, spruitjes en quinoa.
– Vitamine B12: kun je vinden in lever, mosselen, vis, melkproducten en zeewier. 

Vitamine B kun je dus in veel verschillende soorten voeding vinden. Om ervoor te zorgen dat je lichaam voldoende vitamine B binnen krijgt, is gezond en gevarieerd eten aan te raden.

Een tekort of overschot aan vitamine B

Als je een tekort aan vitamine B hebt, dan is dit doorgaans een tekort aan vitamine B12. Vitamine B12 zorgt ervoor dat zenuwcellen en rode bloedcellen worden aangemaakt. Als hier een tekort van is, kan dit zorgen voor allerlei lichamelijke klachten. Vermoeidheid is daar een van, maar ook bleekheid en een verminderde eetlust zijn symptomen van vitamine B12 tekort. Wanneer je te maken hebt met een tekort aan vitamine B12, dan kun je het beste regelmatig een vitamine B12 supplement of vitamine B12 tabletten innemen.

Een teveel aan vitamine B is tot zover niet gevaarlijk. Wel is het goed om ervoor te zorgen dat je hier niet teveel van inneemt en de voorgeschreven dagelijkse hoeveelheid in acht neemt. Voor volwassenen is de regel dat een dagelijkse hoeveelheid van 2,8 microgram aan vitamine B voldoende is. 

Een tekort voorkomen

Om een tekort aan vitamine B12 te voorkomen, kun je het beste ervoor zorgen dat je dagelijks voldoende dierlijke producten eet. Hiermee doelen we op vlees, eieren en zuivel. Ben je vegetariër of veganist, dan kun je in plaats daarvan iedere dag een vitamine B supplement innemen. Door vitamine B tabletten te slikken, kun je zo je vitamine B aanvullen.
Blijf hierbij goed letten op de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 2,8 microgram vitamine B12. 

Wil je meer weten over vitamine B? Lees dan ook eens onze andere artikelen op Tijd voor Vitaminen. Hier vind je nog veel meer interessante weetjes en tips over vitaminen. 

Recente blog artikelen