Vitaminen voor vegetariërs

Fav icon vitamine 01

In een wereld waar we veel denken aan dierenwelzijn is een vegetarisch dieet natuurlijk onmisbaar. Echter, een vegetarisch dieet heeft een paar implicaties. Zo mis je essentiële voedingsstoffen die vaak in vlees- en visproducten zijn verwerkt. 

Er kunnen verschillende deficiënties ontstaan wanneer je overstapt op een volledig vegetarisch dieet. Gelukkig hoeft dit geen probleem te zijn, want je kunt deze tekorten aanvullen met bijvoorbeeld supplementen. 

In dit artikel lees je welke vitaminen voornamelijk ontbreken in het voedingspatroon van vegetariërs en wat je hieraan kunt doen. 

Welke vitaminen heeft een vegetariër nodig?

Een vegetarisch dieet kan natuurlijk heel gezond zijn en het is ook zeker iets dat veel meer mensen zouden moeten overnemen, maar er zijn een aantal vitaminen die afwezig zijn in een vegetarisch dieet. Deze vitaminen zijn wel enorm belangrijk om gezond te blijven. 

IJzer 

IJzer is één van de belangrijkste mineralen die afwezig is een een vegetarisch dieet, want veel vleesproducten zijn rijk aan ijzer. Daarmee is vlees ook de belangrijkste bron van ijzer. Als vegetariër moet je er dus voor zorgen dat je dit gebrek kunt compenseren. 

Je kunt het gebrek aan vlees aanvullen door bijvoorbeeld meer spinazie en peulvruchten te eten. Dit zijn groenten die veel ijzer bevatten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je ijzersupplementen inneemt. Als je beide combineert, dan krijg je weer voldoende ijzer binnen. 

B12

Vitamine B12 is een zeer belangrijke vitamine voor het menselijk lichaam. Het is namelijk een belangrijk vitamine die nodig is voor de aanmaak van het DNA. Daarnaast is vitamine B12 belangrijk voor de productie van rode bloedcellen. Je kunt je dus voorstellen dat een vitamine B12 tekort vrij problematisch kan zijn. 

Vleesproducten zijn de belangrijkste bron van vitamine B12, denk bijvoorbeeld aan eieren, vis en rund. De meeste mensen hebben geen tekort aan B12, maar voor vegetariërs kan dit wel een probleem zijn. Voor vegetariërs is het dus aan te raden om vitamine B12 supplementen in te nemen. 

Vitamine D 

Vitamine D wordt door het lichaam zelf aangemaakt met behulp van de zon. Een tekort kan dus vooral ontstaan als je in een gebied woont waar de zon weinig schijnt, bijvoorbeeld tijdens de winter in Europa. In dat geval is het belangrijk om vitamine D te verkrijgen uit andere bronnen als vleesproducten. 

Voor vegetariërs kan dit een extra probleem vormen, dus het is belangrijk dat zij inzetten op vitamine D supplementen. Vitamine D is namelijk belangrijk voor sterke botten. Een tekort kan leiden tot botdeformatie. 

Mineralen 

Het is ook belangrijk om voldoende mineralen als calcium en zink binnen te krijgen. Ook deze mineralen worden voornamelijk verkregen uit dierlijke producten. Voor een vegetariër is het dus belangrijk om ook deze mineralen aan te vullen door middel van supplementen. 

Een vegetariër moet dus extra goed op zijn dieet letten en ervoor zorgen dat hij voldoende voeding en supplementen inneemt. 

Recente blog artikelen