Riboflavine

Fav icon vitamine 01

Riboflavine: wat is het en wat doet het voor je lichaam?

Riboflavine, ook wel vitamine B2 genoemd, helpt bij de energievoorziening van je lichaam. Zo speelt deze vitamine een grote rol bij het vrijmaken van energie voor je lichaam. Deze wordt gehaald uit vetten, koolhydraten en eiwitten. Maar waar zit vitamine B2 precies in? Hoeveel heb je hier dagelijks van nodig? En wat zijn de gevolgen van een tekort of overschot aan deze vitamine? Lees snel verder om meer te weten te komen over riboflavine. 

Waar zit riboflavine in?

Riboflavine vind je in vlees, brood, graanproducten, melk, melkproducten, groente, fruit en eieren. Al deze producten zijn rijk aan vitamine B2. Let wel op dat de vitamine oplosbaar in water is en niet goed tegen licht kan. Als de vitamine langdurig aan de zon wordt blootgesteld, kan 20 tot 80% van de vitamine uit de voeding oplossen. Bewaar voeding met riboflavine daarom op een donkere plek en kook je producten niet te lang.

Hoeveel vitamine B2 heb je nodig?

Volwassenen hebben per dag 1,6 microgram riboflavine per dag nodig. Drink je 4 glazen melk, dan krijg je al genoeg van deze vitamine binnen. Hoeveel vitamine B2 kinderen tot 18 jaar nodig hebben, is per levensfase verschillend. Wil je een uitgebreid overzicht per leeftijdscategorie, dan kun je het beste de website van het Voedingscentrum bezoeken. Hier staat per leeftijd aangegeven wat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (ADH) vitamine B2 is. 

Wat gebeurt er bij een tekort aan riboflavine?

Als je een tekort aan riboflavine hebt, kan dit zorgen voor huidafwijkingen bij je mond en je tong. Ook kan het zorgen voor ontstekingen aan de neus. Wanneer je echter gedurende de week genoeg voeding met vitamine B2 eet, zal er niet snel sprake zijn van een tekort.

Wat zijn de gevolgen van te veel riboflavine?

Wanneer je een overschot aan vitamine B2 in je lichaam hebt, dan zal je lichaam hier maar een klein deel van opnemen. Krijg je meer riboflavine binnen dan je nodig hebt, dan zal je het overschot uitplassen. Tot dusver zijn er geen negatieve effecten bekend van een overschot aan riboflavine. Wel raden we aan om niet meer dan de toegestane hoeveelheid vitamine B2 per dag in te nemen. 

Vitamine B2 supplementen gebruiken

Heb je een tekort aan vitamine B2, dan kun je supplementen gebruiken in de vorm van een vitamine B complex. Hier zitten verschillende B vitamines in die in onze voeding te vinden zijn. Echter, dit is geen vervanging voor gezonde en gevarieerde voeding. Mocht je een tekort aan riboflavine hebben, dan raden we altijd aan dit via je dagelijkse voeding aan te vullen, omdat dit de beste bron van deze vitamine is. Drink dus wat vaker melk en eet af en toe een eitje op brood. Zo krijg je al snel meer riboflavine binnen.

Wil je meer lezen over de verschillende vitaminen en wat ze voor jouw lichaam doen? Bekijk dan snel onze andere blogs Tijd voor Vitaminen voor nog meer interessante informatie.


Recente blog artikelen