Niacine

Fav icon vitamine 01

Niacine: wat is het en wat doet het voor je lichaam?

Niacine is ook wel vitamine B3. Deze vitamine is belangrijk voor de energievoorziening van je lichaam, de ondersteuning van je energieniveau en het aanmaken van vetzuren. En dat niet alleen, want het helpt ook het functioneren van je zenuwstelsel, zorgt voor een goed geheugen en is van belang voor de huid en slijmvliezen. In welke voeding zit vitamine B3 eigenlijk? Hoeveel heb je hier elke dag van nodig? En wat gebeurt er in je lichaam bij een tekort of overschot aan vitamine B3? Wij vertellen je alles over niacine. 

Waar zit niacine in?

Niacine kun je vooral vinden in vis, vlees, groente, aardappelen en graanproducten. Ook kan je lichaam zelf vitamine B3 aanmaken. Dit gebeurt via het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan maakt deel uit van alle eiwitten die zich in voeding bevinden. Eet je voldoende van deze voedingsmiddelen, dan weet je vrijwel zeker dat je genoeg niacine binnen zal krijgen.

Hoeveel vitamine B3 heb je nodig?

Hoeveel niacine je nodig hebt, hangt af van hoeveel energie je nodig hebt. Een volwassen man die niet erg actief is, heeft 18 milligram vitamine B3 nodig. Vrouwen hebben 14 milligram vitamine B3 per dag nodig. Naarmate je een actievere levensstijl gaat hanteren, zal ook je behoefte aan niacine toenemen. 

Wat gebeurt er bij een tekort aan niacine?

Heb je een tekort aan niacine, dan kan dit tot pellegra leiden. Deze ziekte zorgt voor huidaandoeningen, dementie en diarree. Echter, de kans is klein dat je een tekort aan vitamine B3 zal krijgen. Dit komt doordat onze voeding ruimschoots over deze vitamine beschikt. Je ziet vaker dat mensen in armere landen een tekort aan niacine hebben, omdat het eten minder rijk is aan vitamine B3 of omdat er te weinig voedsel is.

Wat zijn de gevolgen van te veel niacine?

Je kunt wel te maken krijgen met een overschot aan niacine. Dit kan komen als je langdurig supplementen met een hoge dosis met nicotinezuur slikt. Hierdoor kunnen er opvliegers ontstaan. Tevens kan het ervoor zorgen dat je bloedvaten zullen verwijderen. Dit effect is niet te zien bij het slikken van nicotinamide, hetzij je bij een te hoge dosering hiervan wel schade kunt krijgen aan je ogen en lever.

Vitamine B3 supplementen gebruiken

Een tekort aan niacine komt zoals we al vertelden zelden voor. Het kan echter wel zo zijn dat je een tekort hebt aan andere B vitamines. In dat geval kun je het beste vitamine B complex slikken, waar diverse B vitamines in gebundeld zijn. Wij raden het altijd aan om vitamine B3 tot je te nemen via gezonde en gevarieerde voeding. Supplementen dienen alleen een aanvulling te zijn en geen vervanging voor voedsel.

Je weet nu wat niacine precies voor jouw lichaam doet. Wil je meer lezen over vitamine B en de verschillende vitaminen die er zoal zijn? Lees dan meteen onze andere blogs over vitamine B op Tijd voor Vitaminen voor nog meer interessante feiten.

Recente blog artikelen