Hoeveel vitamine B heb je nodig?

Fav icon vitamine 01

Vitamine B in voeding: hoeveel heeft jouw lichaam hiervan nodig?

Vitamine B in voeding draagt bij aan diverse processen in je lichaam. Maar hoeveel vitamine B heb je dagelijks nodig? Is een tekort of overschot aan vitamine B schadelijk? En wat kun je doen om eventuele tekorten aan te vullen? Wij vertellen je alles over vitamine B. 

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B

Vitamine B in voeding zorgt ervoor dat je lichaam nieuwe huidcellen aanmaakt, je haar groeit, je je energieker voelt en heeft nog veel meer voordelen voor je lichaam. Volgens De Gezondheidsraad is het van belang dat volwassenen dagelijks een hoeveelheid van 2,8 microgram vitamine B12 tot zich nemen. De hoeveelheid vitamine B6 die een volwassen lichaam dagelijks nodig heeft is 1,5 milligram. Met deze hoeveelheid is de kans groter dat je gezond blijft. Ben je zwanger? Dan heb je 3,2 microgram vitamine B per dag nodig. Vrouwen die borstvoeding geven, kunnen er het beste voor zorgen dat ze 3,8 microgram binnen krijgen. Kinderen tot 13 jaar hebben minder vitamine B nodig dan volwassenen. 

Een overschot of tekort aan vitamine B: is dat schadelijk?

Is een vitamine B tekort in voeding schadelijk? En hoe zit dat als je teveel vitamine B tot je neemt? Heb je een tekort aan vitamine B, dan is dit vaak een vitamine B12 tekort. Deze vitamine zorgt ervoor dat er telkens weer nieuwe rode bloedcellen en zenuwcellen worden aangemaakt. Wanneer je een tekort aan deze vitamine hebt, kan dit voor verschillende lichamelijke klachten zorgen. Zo kun je last hebben van bleekheid, een verminderde eetlust, maar ook vermoeidheid.

Als er sprake is van een vitamine B12 tekort, dan kun je dit gelukkig ook oplossen. Hier komen we verderop in onze blog nog op terug. Als je een overschot aan vitamine B tot je neemt, hoeft dit niet gevaarlijk te zijn. Echter is het altijd aan te raden om niet meer dan de dagelijkse hoeveelheid vitamine B binnen te krijgen. Houd je als volwassene dus aan de 2,8 microgram per dag.

Vitamine B12 tekort en vitamine B12 tabletten

Voel je je vaak moe, heb je last van bleekheid en is je eetlust verminderd? Grote kans dat je dan te maken hebt met een tekort aan vitamine B12. Om een tekort aan vitamine B12 voor te zijn of dit op te lossen, is het van belang om dagelijks voldoende dierlijke producten te eten. Dit betekent dus het eten van voldoende zuivel, eieren en vlees. Het kan zijn dat je veganist bent of alleen vegetarisch eet. Dan mis je veel van deze essentiële voedingsstoffen. Heb je al eens aan een vitamine B12 supplement gedacht? Als vegetariër of veganist is het aan te raden om dagelijks vitamine B12 tabletten te slikken. Zo kom je toch aan voldoende voedingsstoffen en put je jouw lichaam niet onnodig uit.

Wil je meer lezen over vitamine B of zoek je informatie over andere vitaminen? Bekijk dan ook eens onze andere artikelen op Tijd voor Vitaminen. Hier vind je nog veel meer interessante weetjes over vitaminen. 

Recente blog artikelen