Calcium

Fav icon vitamine 01

Calcium is één van de belangrijkste mineralen van het menselijk lichaam. Onze botten en tanden bestaan voor een groot deel uit calcium. Het is dus belangrijk dat we elke dag voldoende calcium binnenkrijgen zodat onze botten en tanden sterk blijven. 

Daarnaast heeft calcium nog meer taken. Calcium zorgt er namelijk ook voor dat we onze spieren kunnen bewegen en het zorgt ervoor dat ons brein signalen kan versturen en ontvangen via onze zenuwen. Verder zorgt het er ook voor dat het bloed makkelijker door ons lichaam kan bewegen. 

Het moge dus duidelijk zijn dat een tekort aan calcium fatale gevolgen kan hebben. In dit artikel lees je hoe je een tekort aan calcium kunt herkennen en wat je hiertegen kunt doen. 

Symptomen van een tekort aan calcium 

Op de lange termijn kan een deficiënt aan calcium fatale gevolgen hebben. Zo kunnen de tanden worden aangetast, worden de botten heel zwak en vinden er verschillende transformaties in het brein plaats. Het is dus belangrijk dat je een calciumtekort vroegtijdig ontdekt. Enkele symptomen die een tekort aan calcium kunnen aanduiden zijn:

-Problemen met je spieren: denk bijvoorbeeld aan kramp in je spieren of pijn aan je spieren. Je voelt voornamelijk pijn als je aan het lopen bent. Daarnaast kun je ook tintelingen voelen in je ledematen.

-Vermoeidheid: dit kan natuurlijk een symptoom zijn van veel verschillende soorten implicaties, maar extreme vermoeidheid in combinatie met slapeloosheid kan duiden op een tekort aan calcium. Daarbij kun je je ook duizelig en licht in je hoofd voelen. 

-Huidaandoeningen: verder zijn er een aantal symptomen die vooral op de huid ziet zoals: droge huid, gebroken en brosse nagels, eczeem en ontstekingen aan de huid. 

Als je één of meerdere van deze symptomen waarneemt, dan raden we je aan om zo snel mogelijk een dokter te bezoeken. 

Hoeveel calcium heb je nodig?

Helaas krijgen veel mensen niet voldoende calcium binnen, wat problematische gevolgen kan hebben zoals je hierboven hebt kunnen lezen. De hoeveelheid calcium die een persoon nodig heeft verschilt per leeftijd. Hieronder staat een korte indicatie:

-Kinderen tussen de 14 – 18 jaar hebben ongeveer 1 300 milligram nodig. 
-Volwassenen hebben ongeveer 1 000 milligram nodig. 
-Ouderen boven de 71 jaar hebben ongeveer 1 200 milligram per dag nodig. 

Als je je houdt aan de bovengenoemde hoeveelheden calcium, dan zul je in principe geen klachten moeten ondervinden. 

Welke producten bevatten calcium?

Het is natuurlijk belangrijk om te weten welke producten rijk zijn aan calcium zodat je deze producten extra kun consumeren als je vermoedt dat je een tekort aan calcium hebt. De volgende producten zijn rijk aan calcium:

-Zuivelproducten als melk, yoghurt en kaas zijn rijk aan calcium. Dit kan natuurlijk een probleem zijn voor mensen die lactose intolerant zijn. 
-Broccoli is een andere goede bron van calcium. 
-Verschillende graansoorten zijn ook rijk aan calcium. Het eten van brood is dus ook een goede manier om calcium binnen te krijgen. 

Als je de bovengenoemde producten toevoegt aan je dagelijks eetpatroon, dan zal een tekort aan calcium minder prevalent zijn. 

Soms kan het toch voorkomen dat je alsnog een tekort aan calcium hebt, bijvoorbeeld wanneer je bepaalde producten niet kunt eten vanwege een allergie. In dat geval kan het raadzaam zijn om supplementen in te nemen en om verschillende gezondheidstips op te volgen. 

Recente blog artikelen